Dijital Dünyada Podcast Sesleri Yükseliyor
Dijital Dünyada Podcast Sesleri Yükseliyor
Gelişen teknoloji ve yaygınlaşan internet ağı ile birlikte hemen hemen her şeyin dijitalleştiği günümüzde podcast kavramı sıkça konuşulmaya başladı. Gerek program, gerekse dinleyici sayısı giderek artan podcast yayınlar, yurtdışında 2000’li yılların başında anılmaya başlandı ve yaklaşık 15 yıldır hayli popüler bir dönem yaşıyor. Podcast yayınlar, Türkiye’de ise yeni tanışılan bir dijitalleşme örneği olmamasına rağmen popülerlik kazanmaya başlaması son birkaç yılda gerçekleşti. Günümüzde ise iyiden iyiye yaygınlaşmaya başladı.
Nedir Bu Podcast?
Podcast, kelime anlamı olarak broadcast (yayın) ve pod (küçük kapsül) sözcüklerinin birleşiminden oluşmuştur. İşleyiş mantığı olarak ise canlı olarak kaydedilen ses veya video yayınların istenildiği zaman, istenilen mecra üzerinden yayınlanmasına olanak tanıyan bir teknolojidir. Podcast kavramı çoğu zaman sesli bloglama şeklinde de tanımlanmaktadır.
Podcast sisteminin internet üzerinden herhangi bir programa ait ses ya da video kaydını indirmekten farkı ise ‘feed’ kullanılmasıdır. Podcastin teknik altyapısını RSS (really simple syndication) ve XML (extensible markup language) oluşturmaktadır. Takip edilen yayına ait her yeni bölüm özel yazılımlar tarafından izlenerek, sisteme otomatik olarak yüklenmektedir. Böylelikle sistem düzenli olarak kayıtlı dosyaları örneklenip yeni bölümleriyle otomatik olarak güncelleştirmektedir.
2020’de Türkiye Zirveye Yerleşti
Her dönemin içerik anlamında kendine özgü dinamikleri ve devamlı değişen talepleri vardır. Nasıl ki bir dönem blog siteleri oldukça popüler ve revaçtayken, günümüzde de podcast sistemi dönemin popüler iletişim yöntemlerinden biri olarak dikkat çekiyor. Podcast yayınların her türlü mobil cihaz ile (iPod, cep telefonu, bilgisayar vb.) dinlenebilmesi ve sadece bulunulan yerden değil dünyanın her yerinden zaman kısıtlaması olmadan bu yayınlara ulaşılması onu etkin ve popüler bir öğrenme aracı hâline getirdi. Günümüzde ise podcast yayınlar günden güne daha fazla kişiye hitap etmeye başladı. Ayrıca farklı alan ve konu çeşitliliği sayesinde her kitleye hitap eden podcast yayınların olması da bu sisteme olan ilgiyi artırdı.
Söz konusu dijital yayın sistemine olan ilginin arttığını podcast analizinde uzmanlaşmış uluslararası şirket Chartable’in yayımladığı rapor da kanıtlar nitelikte. Rapora göre, Covid-19 salgınının da etkisiyle geçen yıl dünya çapında yaklaşık 885 binden fazla yeni podcast yayınlandı. Bu oran 2019’daki rakamın üç katından daha fazla. 2020 yılında podcast indirme sayısı yüzde 180 yükseldi. Yine rapora göre, 2020’de podcast dinlemede Türkiye’de kullanılan cihaz sayısında 5 kattan fazla bir artış gözlemlendi. Yani geçen yıl dünya genelinde podcast dinlemede en çok artış gösteren ülkelerin başında Türkiye geldi. Türkiye’yi, 4,7 kat fazla cihazla İtalya takip etti.
Markalar İçin Etkili Bir Dijital İletişim Aracı
Podcastlerin günden güne daha fazla ilgi görmesiyle birlikte markalar, firmalar ve içerik üreticileri de hedef kitleyle daha sıkı iletişim kurabilmek adına kendi içerik çeşitliliklerini yeniden şekillendirmek zorunda kaldı. Bu değişiklikte hedef kitle, tanıtılacak ürün veya hizmetler etkili olurken, podcast sayesinde markalar zamandan ve mekandan bağımsız bir şekilde hedef kitleye daha kolay ulaşabilmenin avantajını yaşadı. Günümüzde ise birçok önde gelen kurum, kuruluş, marka ve şirket podcast yayıncılığını dikkate almaya başladı ve bunun katkılarını da sosyal medya dünyasındaki olumlu etkilerden ve marka değerindeki pozitif ayrışmadan ölçümleme şansı elde etti.
Ülkemizde podcast yayıncılığı henüz yurtdışında olduğu kadar popüler olmasa bile markaların ve içerik servisi sunan işletmelerin de bu içerik türüne giderek daha fazla önem verdiği aşikar. Zaten dijital dünyanın önde gelen uzmanları da podcastin ileride hayatımızda daha büyük bir yer edineceğini öngörüyor.
Sunduğu Avantajlar Oldukça Cazip
Podcast yayınlar ilk başlarda eğlence amaçlı kullanılırken, ilerleyen süreçte eğitim, bilgilendirme, iş ve hatta tanıtım ve reklam amaçlı kullanılması da yaygınlaştı. Örnek vermek gerekirse de eğitim gören öğrencilerin çeşitli dersleri podcast olarak takip etmesi ya da iş dünyasında çeşitli bilgi, belge, veri ve raporların podcastlar sayesinde takip edilmesi mümkün hale geldi. Podcastler takipçilere herhangi bir zamanda izleme veya dinleme fırsatı sunarken, tekrar izleme veya dinleme imkanı da tanıyor. Yine hedef kitlelere ücretli veya ücretsiz abonelik sistemi sayesinde içeriklerin yeni bölümlerine kolay erişim olanağı tanınıyor. İnternete bağlanan herhangi bir elektronik cihaz üzerinden kolayca yayın yapabilme imkanı sunuyor. Podcast sistemi çabuk değişen verilerin sık sık güncellenebilmesini sağlıyor ve zaman ve mekan kısıtlaması olmadan içeriklere ulaşılabilme fırsatı veriyor.
En Popüler Mecralardan Hedef Kitleye Ulaşabilirsiniz
Podcast yayınlar her türlü akıllı cihazlar aracılığıyla dinlenebilir ve izlenebilir bir yapıya sahip. Dünyanın her yerinden ulaşılabilen podcast yayınları iTunes, Spotify, Deezer, Google Podcasts, Apple Music gibi platformlarda takip etmek mümkün. Hatta temelde bir video yayınlama platformu olan YouTube’de dahi bu yayınlara ulaşmak mümkün.