2020’de Öne Çıkan Dijital Pazarlama Trendleri
Teknolojide yaşanan gelişmeler dijitalleşmeyi, müşteri davranışlarında yaşanan farklılıklar ise dijital pazarlama alışkanlıklarını her geçen gün geliştiriyor ve değiştiriyor. Tam da bu noktada, tüketici ihtiyaçları ve davranışlarıyla şekillenen dijital pazarlama sektörü her teknolojik gelişmeyle beraber yenileniyor.
Bundan dolayı da dijital dönüşüm dünyasında, bağlı olunan sektörün, sunulan ürün ve hizmetlerin ne olduğu fark etmeksizin dijital pazarlama trendlerini göz ardı etmek imkansız bir hal almış durumda. Çünkü internet, yatırım getirisi elde etmek için kullanılabilecek çok güçlü bir araç oldu.
Dijital pazarlamada, her senenin kendine özgü teknolojik gelişmeleri ve müşteri davranışları trendlerin belirlenmesinde etkili olurken, bunlara ek olarak 2020 yılına tüm dünyayı etkisi altına alan küresel pandemi de damgasını vurdu. Kovid-19 salgını ekonomiden siyasete, tarımdan kültüre, sosyal hayattan dijital dünyaya kadar tüm alanları hem de küresel ölçekte etkisi altına aldı. Peki, tüm bu yaşanan gelişmeler karşısında, 2020’de dijital pazarlama trendlerinde yaşanan yenilikler neler oldu?
Mobil Müşteri Deneyimi Ve Elektronik Ödeme Sistemleri
Dünya genelinde artan cep telefonu kullanımı, teknolojide yaşanan gelişmeler ve küresel pandeminin de etkisiyle tüketiciler 2020’de, mobil cihazlar da dahil tüm kanallarda sorunsuz bir deneyimle karşılaşmayı bekledi. Bu da mobil uygulamalara olan ihtiyacı ve kullanımı oldukça artırdı. Böylelikle şirketler de mobil uygulamalarını geliştirmeye yönelik adımlar attı. Mobil ve elektronik ödemelere veya online alışverişe mesafeli olan tüketiciler ise pandeminin de etkisiyle bu sürece hızlı bir adaptasyon yaşadı. Sene içinde Avrupa genelinde ortalama olarak, mobil ve elektronik ödeme sistemlerinin kullanım oranı yüzde 100 arttı.
Video Tercih Değil Artık Zorunluluk
Günümüzdeki trendler incelendiğinde video pazarlamanın dijital pazarlama teknikleri içinde, en güçlü ve etkili yöntem olduğu otoriteler tarafından belirtiliyor. Çünkü çevrimiçi olarak geçirilen zamanın üçte biri video içerik izlemeye ayrılıyor. Hatta YouTube tarafından yapılan açıklamaya göre, mobil video tüketimi her yıl yüzde 100 oranında büyüyor. Ayrıca tüketicilerin video izlemeyi, içerik okumaya tercih ettiği de yapılan araştırmalarla biliniyor. ImpactBND’nin yayımladığı istatistiklere göre; tüketicilerin yüzde 70’i bir markanın videosunu paylaşıyor, tüketicilerin yüzde 52’si ürün videoları izlemenin kendilerine güven verdiğini ve satın alma kararını etkilediğini belirtiyor ve işletmelerin yüzde 72’si video içeriğin tüketici dönüşüm oranlarını iyileştirdiğine inanıyor. Zaten tüm bu etkilerin yansımaları da yıl içinde yapılan video pazarlama çalışmalarıyla dünya genelinde kendisini kanıtlamış durumda. Video pazarlama, 2020’de dünya genelinde en çok başvurulan dijital pazarlama yöntemlerinden biri olarak ön plana çıktı. Özellikle de canlı yayın videoları oldukça ilgi çeken içerikler olarak karşımıza çıktı. YouTube, Facebook, Instagram, Twitch, Tik Tok ve Snapchat gibi platformların sundu canlı video özelliği yıl içinde markaların pazarlama ve reklamcılık çabalarında önemli iş ortakları olarak dikkat çekti.
Etkileşimli İçerik Yaygınlaşıyor
İçerik pazarlaması, dijital pazarlamanın önemli bir bileşeni olmaya 2020 yılında da devam etti. Ancak artı bir farkla. ‘Etkileşimli içerik’ şeklinde bir dönüşüm ve değişim yaşayarak. İçerik kalitesi ise her zamanki gibi önemini korumayı sürdürdü. Zaten yapılan araştırmalara göre, tüketicilerin yüzde 91’i çevrimiçi ortamlarda daha interaktif içerikler görmek istediklerini belirtiyor. Peki, etkileşimli içerik denildiğinde ne anlamamız gerekiyor? Aslında etkileşimli içerik, kullanıcıların çevrimiçi olarak tıklayabileceği, kaydırabileceği, karar verebileceği, katkı sunabileceği veya etkileşimde bulunabileceği her şeyi kapsıyor. AR/VR reklamlar (artırılmış gerçeklik), 360 derece video, anketler, testler ve benzeri unsurlar etkileşimli içerik türlerinden sadece birkaçıdır. Etkileşimli içeriklerin, en iyi pazarlama trendlerinden biri olmasında, bu tür içeriklerin yeni ve orijinal olması, ziyaretçilerin sayfada kalmaları için bir neden sunması ve paylaşılabilir olmasıyla marka bilinirliğine katkıda bulunması etkili oluyor. Günümüzde tüketiciler, artırılmış gerçeklik ve video içerikleri gibi farklı, unutulmaz ve eğlenceli içerikleri markalardan bekliyor. Çünkü daha sürükleyici ve ilgi çekici bir deneyim sunmak için geliştirilen bu içerikler, tüketicilerin markalara daha bağlı hissetmelerine yardımcı oluyor.
Influencer Pazarlama / Fenomen Etkileşimi Artıyor
Son birkaç yıldır dijital pazarlama içinde yer alan influencer pazarlama yöntemi özellikle 2020 yılının en popüler trendlerinden biri olarak seneye iz bıraktı. Bunda hiç şüphesiz sosyal medyanın insanların hayatındaki gücünü artırması en büyük etkiye sahip nedenlerden biri oldu. Böylelikle influencer pazarlama, şirketlerin ve markaların potansiyel alıcılarına ürünlerini veya hizmetlerini ulaştırabilmek için kullanabilecekleri en yararlı ve etkili yollardan biri haline geldi. İnteraktif Reklamcılık Derneği (IAB) tarafından yapılan Influencer Pazarlaması Anketi sonuçlarına göre, reklam verenler, çalıştıkları markaların yüzde 84’ünün 2020 yılında influencer pazarlama kampanyası düzenlediğini belirtti. Yine reklam verenlerin yüzde 91’i çalıştıkları markaların 2021 yılında, influencer pazarlama kampanyalarına ayıracağı bütçenin artacağını öngördü. Öte yandan sektör temsilcileri tarafından önümüzdeki dönemlerde dijital pazarlamacıların influencer pazarlama yöntemini sadece ürün ve hizmet pazarlaması için değil, marka oluşturmaya yardımcı olması içinde kullanmak isteyeceğini ve fenomenlerle işbirlikleri kuracakları belirtiliyor. Bununla beraber influencer pazarlamanın, tek bir ürün veya hizmete odaklanmaktan ziyade sürekli bir strateji haline gelmesi de beklentiler arasında yer alıyor. Ayrıca influencer pazarlamanın, dijital pazarlamanın diğer alanlarına göre 11 kat daha fazla yatırım getirisi sağladığı da söyleniyor.
Müşteri Hizmetlerinde “Chatbot” Dönemi
Yapay zekanın (AI) sürekli gelişimi, chatbot teknolojisini de hayatlarımıza soktu. Günümüzde yapay zeka tabanlı bir dijital pazarlama yöntemi olan chatbotlar yaygın olarak kullanılmaya başlandı. Markaların dijital pazarlama stratejileri ve müşteri deneyimi için yeni avantajlar sağlayan chatbotlar, 2020’de dijital pazarlamanın önemli bir parçası oldu. Bu kapsamda birçok firma ve marka web sitesi veya mobil uygulama üzerinden ziyaretçilerine chatbotlar ile gerçek zamanlı olarak hizmet sunuyor. Chatbotların popüler hale gelmesinde zaman tasarrufu sağlaması ve müşteri memnuniyeti yaratmasının etkili olduğu biliniyor. Ayrıca 24 saat kesintisiz hizmet sunması, müşteri istekleri ve şikayetlerine anında yanıt verme ve izin isteme durumu olmadan sürekli çalışma mantığının da olması şirketler için bu hizmeti cazip hale getiriyor. Yapılan anketler, müşterilerin chatbot ile iletişimi giderek daha fazla benimsemeye başladıklarına işaret ediyor ve 2022’ye kadar chatbotların işletmelerin yılda 8 milyar doların üzerinde tasarruf yapmasına yardımcı olacağı tahmin ediliyor.
Mesajlaşma Uygulamaları Çağın Gerekliliği
Mesajlaşma uygulamaları artık kişiler arası iletişim kurma aracı olmaktan çıkarak, tüm sektördeki işletmeler tarafından ilgi gösterilen ve fırsat gözüyle bakılan bir iletişim aracı haline geldi. Bu mantığın etkileri özellikle 2020 yılı içinde etkili bir biçimde kendini gösterdi. Firmaların ve markaların web site üzerinden ya da sosyal medya mecralarında yer alan iletişim numaraları ile müşterileri ve potansiyel hedef kitleleri ile iletişim kurma oranları önceki yıllara göre oldukça artış gösterdi. E-ticaret satışlarını ve müşteri sadakatini artırmak için temel bir strateji haline gelen mesajlaşma uygulamaları içinde, günümüzde en yaygın kullanılanlar arasında WhatsApp, WeChat, Viber, Messenger, Telegram gibi uygulamalar yer alıyor. Yapılan araştırma ve anketlere göre, büyük markalar, mesajlaşma uygulamalarına yatırım yapma denemelerine devam ediyor ve müşterilerin yakın gelecekte mesajlaşma uygulamalarından doğrudan ürünler için ödeme yapabilme imkanı olacağı belirtiliyor.
Ticaretin ve firmalar arası rekabetin vazgeçilmez unsuru haline gelen dijital pazarlamada 2020’nin dikkat çeken ve öne çıkan trendlerini kısaca özetledik. 2020’yi geride bıraktığımız şu günlerde ve başlangıcını yaptığımız yeni yılda yani 2021’de öne çıkması ve popüler olması beklenen dijital pazarlama trendlerinin neler olacağını merak ediyorsanız Dijital Pazarlama 2021 Trendleri başlıklı yazımızdan detaylara ulaşabilirsiniz.